Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan

Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan
Pepatah pernah berbunyi: Jika hendak merosakkan tanaman "racunlah akarnya. "Jika hendak merosakkan "bangsa", racunilah "Sejarah" mereka... Dalam Musnad Imam al-Rubai’ diriwayatkan hadith berikut; لَعَنَ اللَّهُ الْمُسَلَّطَ عَلَى أُمَّتِي بِالْجَبَرُوتِ، وَالْمُسْتَأْثِرَ بِفَيْئِهَا “Allah melaknat orang yang memerintah umatku dengan zalim dan mengaut harta fai’ nya (harta milik awam) untuk kepentingan dirinya.” Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin pernah memberikan nasihat tentang cara berinteraksi dengan pemimpin yang zalim iaitu (mafhumnya), “Jangan bergaul dengan para pemimpin dan pembesar yang zalim, bahkan jangan menemuinya. Berjumpa dan bergaul dengan mereka hanya membawa petaka. Tetapi sekiranya kamu bertemu dengan mereka, jangan memuji-muji mereka (tetapi nasihatilah kepada kebaikan), kerana Allah sangat murka ketika orang fasik dan zalim dipuji. Dan barangsiapa mendoakan mereka panjang umur, maka sesungguhnya dia suka agar Allah diderhakai di muka bumi.”

Tuesday 5 July 2011

Janganlah hendaknya PAS itu jadi seperti puak Khawarij

PENGENALAN
Dunia kini menyaksikan perpecahan umat Islam,yang sungguh menyayatkan hati. Menurut sejarah, perpecahan umat Islam bermula pada akhir pemerintahan Khalifah Saidina Othman bin Affan kira-kira tahun 30 - an Hijrah bersamaan 654 Masehi. Perpecahan berlaku tak kunjung padam, sehinggalah ketika ini yang puncanya sering dirujukkan kepada perpecahan ketika pemerintahan Khalifah Saidina Ali Abu Talib lagi.

 Penulisan ini difokus hanya kepada Khawarij sahaja kerana dirasakan wujud perpecahan sesama Islam di Malaysia pun sejak beberapa dekad sebelum ini hingga kini.adalah ala Khawarij, Mengikut Ahmad Syalabi (Prof.Dr.), yang merupakan tokoh serta penulis sejarah Islam,yang tersohor, Khawarij diambil dari kata kerja kharaja, bermaksud telah keluar.
 Pengambilan nama kata kerja kharaja, adalah disesuaikan dengan tindakan mereka keluar secara beramai-ramai membelakangkan ketaatan serta kesetiaan mereka kepada Saidina Ali Bin Abi Talib yang menerima konsep Tahkim bermaksud perdamaian dengan meletak al-Quran al-Karim di tempat yang paling tinggi, serta semua oarang mesti mematuhi isi kandungan al-Quran.
 Konsep Tahkim itu dianjur oleh Muawiyah bin Abu Sufian, dalam peperangan Saffain dimana beliau serta askarnya mengangkat al-Quran di hujung pedang ketika mana Muawiah merasakan pihaknya akan tewas dalam peperangan itu. Saidina Ali Bin Abu Talib menerima konsep Tahkim tersebut.
 SLOGAN
 Kepelbagaian slogan digunakan oleh puak Khawarij, mengikut cita rasa mereka, antaranya:
 al-Syarat bermaksud kumpulan yang menjual diri serta jiwaraga mereka untuk membeli akhirat dan Al-Muhakkimah bermaksud kumpulan yang mengungkap tiada hukuman melainkan hukuman Allah.

 KEMUNCULAN KHAWARIJ
Dalam memberi kupasan kemunculan Khawarij, Syalabi berkata: ”Sebenarnya idea Khawarij serta revolusi mentalnya wujud lebih awal daripada kemunculan organisasi atau partinya.Kemunculan Khawarij dalam bentuk parti, takala berbangkit Tahkim iaitu perdamaian dalam peperangan Saffain yang pembabitannya dua pihak - kedua-duanya umat Islam belaka.
Peperangan Saffain itu berkesudahan dengan perdamaian.Mengenai nama Saffain, terdapat ahli sejarah mengatakan Saffain adalah nama tempat dimana berlakunya peperangan.

 Terdapat pula ahli sejarah yang mengatakan Saffain bererti dua barisan, tegasnya dua barisan yang berperang ; satunya barisan Muawiyah manakala keduanya barisan Saidina. Kedua-dua pendapat ahli sejarah itu adalah lojik.
 PERDAMAIAN
 Perdamaian datang menyusul selepas peperangan. Antara tuntutan Allah menerusi al-Quran adalah perdamaian. Dalam konteks ini Allah berfirman dalam surah al-Hujurat ayat:06. yang bermaksud:
 “Dan jika dua puak dari kalangan orang-orang yang beriman berperang,maka damaikanlah diantara keduanyan.”
 Penyelewengan Khawarij telah melakukan penyelewengan secara terang, pada satu masa mereka mendakwa menerusi sloganya yang berbunyi:Tiada hukuman melainkan hukuman Allah. Tiba-tiba dalam masa yang sama mereka mengenepikan  slogan ciptaan mereka.
 Ini satu isyarat menunjukkan bahawa mereka tidak konsisten,dan slogan yang mereka cipta itu semata-mata untuk mengabui mata masyarakat, dengan harapan agar menerusi taktik tidak bermoral itu, agenda politik mereka dan objektif yang tersirat melalui perjuangan politk mereka tercapai setelah  mendapat sokongan padu daripada masyarakat.
 Tidak keterlaluan,jika dikatakan slogan mereka yang berciri agama, semata-mata untuk puak serta politik mereka. Perdamaian adalah hukuman Allah,dua pihak yang bertelagah telah menerima hukuman Allah, tetapi mengapa pula puak Khawarij enggan menerima hukuman Allah? Kata tak serupa bikin. 

 Slogan tersebut hanya retorik semata-mata dan pembohongan besar. Perdamaian mengikut Islam adalah dua bentuk - sama ada dua pihak yang bertelagah itu mencari sendiri formula perdamaian, serta memberi persetujuan terhadap formula itu, atau pihak lain berusaha mencari jalan penyelesaian yang menjurus kapada perdamaian.
 AGRESIF
 Khawarij membentuk hizb iaitu parti. Semua operasinya, tindak tanduknya adalah semata-mata melaksanakan agenda parti dan seterusnya ingin mencapai objektif parti. Demi mendapat perhatian, pengaruh serta simpati dari masyarakat, mereka sanggup mengguna pelbagai cara dan pendekatan, walaupun pendekatan digunakan satu perkara mustahil.
 Mereka tergamak tanpa segan silu mengatakan Saidina Othman yang dijamin dapat memasuki syurga tanpa hisab oleh Rasulullah s.a.w.itu, sebagai kafir.
 Mereka yang terlibat dengan peperangan Al-Jamal iaitu peperangan yang menggunakan unta, yang terdiri daripada Saidina Ali serta pengikutnya serta Saidatina Aesyah bersama pengikutnya, dianggap kafir belaka.Walhal Saidina Ali serta Saidatina Aisyah kedu-duanya juga dijamin dapat memasuki syurga tanpa hisab.
 Penyebab Khawarij melakukan tindakan agresif menerusi ungkapan yang trajis dan jelek itu, adalah lantaran mereka gagal meraih sokongan daripada sahabat yang terpilih, seperti yang dipaparkan.
 Jika yang terpilih pun dihukum kafir, tidak hairanlah sekiranya mereka daripada kalangan orang biasa, juga dihukum kafir serta murtad dengan sewenang-wenangnya oleh puak parti Khawarij. Faktor utama ialah kerana orang biasa pun tidak menyokong parti Khawarij.

 KEMUNCAK AGRESIF
 Puak parti Khawarij bukan setakat melabel kafir serta murtad ke atas mana-mana orang yang enggan member sokongan kepada parti mereka,malah mereka mengeluar fatwa bagi maksud halal merampas harta serta halal membunuh mereka yang didapati enggan menyokong parti Khawarij.
 Antara yang menjadi mangsa kekejaman Khawarij, ialah pertama; Saidina Ali yang dibunuh secara tikaman di belakangnya, semasa beliau menunai solat subuh di masjid Kufah, Iraq.
 Akibat tikaman tersebut, beliau meninggal dunia sejurus kemudian.Si pembunuh yang durjana tidak lain melainkan seorang Khawarij yang bernama Ab.Rahman Bin Maljam (Ibn Maljam ).
 Mangsa kekejaman Khawarij yang kedua ialah Abdullah bin Khabbab (yang dilehernya tergantung Al-Quran) bersama isteri yang sarat hamil.
 Sebelum menyembelih serta mencincang kedua-dua mereka, puak Khawarij berkata: Benda yang ada di leher kamu (Al Quran) menyuruh agar kamu dibunuh. Abdullah dipancung lehernya, manakala isterinya dicincang.
 Mereka bertiga – Saidina Ali, Abdullah Bin Khabbab dan isterinya gugur ekoran kezaliman Khawarij yang bangsat.
 PAS KHAWARIJ?
 Jika diteliti kepada kedudukan politik perpaduan Islam di Malaysia, khususnya pada 1970-an, kira-kira empat tahun sahaja Pas menikmati keselesaan hidup bersama Barisan Nasional (BN). Pas ditendang oleh BN kerana Pas telah melanggar etika setia kawan.

 Pas telah membelakangi keputusan yang diputuskan oleh BN, di mana Menteri Besar Kelantan pada masa itu YAB Dato’ Muhammad Bin Nasir ( Allah yarham ). Kerusi MB, dikira kerusi panas, lantaran kerusi tersebut menjadi rebutan dikalangan kepimpinan.
 Yang hairan bin ajaib, Pas merupakan satu komponan BN.
 Apa-apa keputusan yang diputuskan BN, adalah keputusan bersama yang diputus menerusi musyawarah. Hakikatnya Pas tidak iktiraf keputusan BN, yang melantik Dato’ Muhammad Bin Nasir, selaku MB, Kelantan. Apa yang berlaku itu Pas dilihat parti keras kepala, ego, bongkak, mementingkan diri sendiri dan tidak bersyukur di atas nikmat rakyat hidup dalam keselesaan, keharmonian dan bersatu padu dalam satu bentuk perpaduan yang utuh yang terbentuk menerusi BN.

 Selain daripada nikmat tersebut banyak lagi nikmat yang dapat dikecap oleh pemimpin Pas, seperti memegang jawatan exco, TMB, Menteri Kabinet, Setiausaha Parlimen dan banyak lagi.
 Akibat mementingkan diri sendiri secara melampau, iaitu walaupun MB telah pun dilantik, wujud individu lain nak rebut jawatan MB itu, dalam masa yang sama Pas mengabaikan kebajikan rakyat jelata. Pas bukan nak bela rakyat, sebaliknya Pas berebut nakkan pangkat.Ekoran sikap melampau, di Kelantan pada masa itu berlaku krisis kepimpinan

 secara ketara. Rakyat bangkit memprotes terhadap puak durjana yang mencetuskan situasi krisis kepimpinan, dalam bentuk demonstrasi jalanan.
 Negeri Kelantan diisytihar darurat. Negeri Kelantan ditadbir oleh Majlis Tindakan Negara (MAGERAN ). Tan Sri Hashim Aman, diberi tanggungjawab mempengerusikan MAGERAN.
 Pas ditendang dari menyertai pakatan BN. oleh Allah yarham Tun Husain On selaku PM dan Pengerusi BN pada ketika itu, ekoran sikap sonbong, bongkok dan takbur mereka.Tak lama kemudian, pilihan raya umum 1978 diadakan. Keputusan Pas mendapat malu besar, imej pemimpin Pas merudung sebab keputusan pilihanraya umum 1978 tidak menyebelahi Pas.

 Parti Pas menjadi haru biru dan hiruk piruk. Pas menjadi kelu dan kaku, tidak berupaya mengekang penyokong Pas yang terdiri daripada kalangan peminpin,menyeberang ke sebelah sana untuk menaiki rakit UMNO, manakala yang lain pula menubuh Parti lain, seperti; Parti BERJASA.Episod yang dipapar itu, menjadikan Pas kalah teruk, hanya dua kerusi DUN seperti batu nesan di atas kubur, ia itu Pancor dan Manek Urai dan satu kerusi Parlimen, iaitu; Pengkalan Chepa dimenangi oleh Pas.
 Manakala BN memperolehi kemenangan besar sama ada kerusi Parlimen juga DUN. Yang anehnya, Parti BERJASA yang baru ditubuhkan, di mana para penyokongnya menubuh Parti tersebut, setelah keluar dari Pas, Parti BERJASA telah meraih kemenangan besar, iaitu mendapat 14 kerusi DUN. Parti Berjasa bertanding di atas tiket BN.

 MEMULIH IMEJ YANG MERUDUNG
 Bukan satu usaha yang boleh dianggap gampang, untuk memulih semula muka yang diliputi parut serta calar secara keseluruhan, agar tampil dalam bentuk muka yang licin dan ikhlas dari sudut lahiriah sahaja,lantas mendandapat simpati serta pengaruh dari masyarakat. Setelah dirancang dan dibincang, maka tercetus idea yang begitu mujarab untuk rakyat

 Kelantan secara khusus, manakala rakyat luar Kelantan secara umum. lalu terpancarlah slogan seperti; 
“Membangun Bersama Islam. 
”“Kepimpinan ulamak.”
 Penampilan pula ialah berjanggut, bermisai,berketayap serta serban belit dan berjubah, sebagai penampilan ulamak.Yang mengelirukan, terdapat dikalangan pemimpin Pas, setelah menaik taraf dirinya sebagai ulamak yang bermartabat TOK GURU, selalu mengeluar hukum.Setelah diteliti si TOK GURU yang selalu mengeluarkan hokum tersebut, tak mengaji FIQH.
 Bagaimana nak memahami nas-nas yang kandung dalam sumber hukum ia itu: Quran,Hadith, Ijmak dan Qias, sekiranya FIQH, tak dipelajari?Hukum yang dimaksudkan ia lah apa saja perbuatan manusia, baik lelaki mahupun perempuan.Hukum seperti tersebut dikenali dengan istilah HUKUM TAKLIF ia itu wajib,haram,sunat,harus dan makruh.
 Kategori Ulamak Ulamak Parti Pas diketegorikan ulamak siasi iaitu ulamak politik atau ulamak cari makan. Semasa berceramah, membaca ayat Quran, dan Hadith, mengajak pendengar menghayati ajaran Quran dan Hadith, kadangkala dalam masa yang sama si penceramah memaki hamun mencela dan mencaci sesama Islam.
 Adakah aksi tersebut merupakan ajaran Quran dan Hadith?
 Khawarij merupakan golongan taassub, fanatik dan agresif. Apabila wujud ciri-ciri seperti yang ditonjolkan, tak kira samada di zaman pemerintahan Khalifah Saidina Ali k.w. dulu mahupun kini, golongan tersebut boleh dilabel KHAWARIJ.Persamaan dan perbezaan antara Pas dengan Khawarij

 A. PERSAMAAN
 Pas merupakan hizb iaitu parti. Khawarij juga hizb.
 Slogan Pas menjurus kepada bentuk pemukauwan seperti kepimpinan ulamak dan membangun bersama Islam.
 Slogan Khawarij pula berbunyi golongan yang menjual jiwa dan nyawa untuk membeli akhirat.
 Semua idea, pandangan, perancangan dan tindakan orang lain, Pas kata silap dan tak boleh diterima. Begitulah halnya dengan Khawarij.
 Mana-mana individu atau golongan yang tak secucuk, Pas label sesat, toghut, munafiq dan kafir. Begitu juga lebal yg dikeluarkan oleh Khawarij.
 Mana-mana golongan yang secucuk dengan Pas, kata Pas itulah golongan syurga. Hal ini sama seperti anggapan Khawarij.
 Pas kata sokong Pas bererti sokong Islam, tolak Pas kafir, sebab tolak Islam.
 Khawarij kata menentang Khawarij masuk neraka, si yang menentang halal dibunuh, sebab kafir.
 Memartabat pemimpin mereka ke martabat maksum ia itu suci.Hal ini sama seperti Khawarij.

 B. PERBEZAAN
 Pas muncul zaman kini di Asia Tenggara.Khawarij muncul di Asia Barat zaman silam.
 Pas berbangsa Melayu. Khawarij berbangsa Arab.
 Pas belum lagi membunuh penentangnya. Khawarij telah ramai penentangya dibunuh.
 CADANGAN
 Pihak berkuasa perlu sentiasa berusaha dengan sedaya upaya memberi penjelasan tentang hakikat Islam yang mesti dipegangi serta dihayati oleh semua lapisan masyarakat, menerusi penulisan, pengucapan di peringkat umum maupun di peringkat terhad kepada pelajar di perigkat sekolah juga di peringkat institusa pengajian tinggi, agar fahaman Khawarij tidak akan meresap ke dalam setiap jiwa masyarakat dan minda masayarakat tidak akan menerima fahaman karut Khawarij.
 Pendekatan sedemikian, menjadikan minda masayarakat bersih daripada pemikiran karut khawarij, dan puak Khawarij sendiri merasakan mereka berada dalam situasi kekangan yang serius.Lama kelamaan, fahaman serta puak Khawarij akan berkubur.

 KESIMPULAN
 Fahaman Khawarij adalah merupakan fahaman menyelewing atau sesat.
 Fahaman Khawarij merupakan penyumbang faktor perpecahan sesama Islam.
 Puak Khawarij di Malaysia, fahamanya mesti dikekang sehingga ke akar umbi agar tidak menular, manakala puak Khawarij,setiap pergerakanya mesti diawasi sehingga mereka merasakan tidak wujud kebebasan bergerak ke sana- sini untuk memberi ceramah dan sebagainya.



1 comment:

Unknown said...

Maaf ye, setahu saya yang ditikam di belakang tu Khalifah Umar alKhattab... Saidina Ali dibunuh dengan tempurung kepalanya diketuk pedang....

biar hati berbicara & menilainya

biar hati berbicara & menilainya